لما يحصل كسر أو تآكل في أي مكوّن، بيكون وراه واحد من ٤ أسباب رئيسية

يضم كل ما يخص عمليات الصيانة سواء صيانة ميكانيكية او كهربائية قسم الصيانة الميكانيكية و الكهربائية - Mechanical & Electrical Maintenance Section
أضف رد جديد
Osama Badr
مؤسس المنتدى
مشاركات: 9053
اشترك في: الخميس مايو 03, 2018 2:46 pm
اتصال:

لما يحصل كسر أو تآكل في أي مكوّن، بيكون وراه واحد من ٤ أسباب رئيسية

مشاركة بواسطة Osama Badr »





العطل حصل… والمصنع واقف… بس يا ترى إيه السبب الحقيقي؟

تخيل إنك مهندس صيانة بتوصل لموقع العطل، بتلاقي جزء مكسور… هل المفروض تنظفه وتشوف تحطه فين؟ لأ، الجزء ده مش مجرد معدن متكسر، ده بيحكي قصة كاملة عن اللي حصل!

العناصر المعدنية مش بتتكلم… بس بتسيب أدلة!
لما يحصل كسر أو تآكل في أي مكوّن، بيكون وراه واحد من ٤ أسباب رئيسية:

التآكل (Erosion): زى الحبيبات اللي بتخبط في سطح المضخة وبتاكلها تدريجياً.
التآكل الكيميائي (Corrosion): لما المعدن يضعف بسبب التفاعل مع المياه أو الهواء.
الإجهاد (Fatigue): نتيجة الأحمال المتكررة اللي بتخلي المعدن ينهار مع الوقت.
التحميل الزائد (Overload): لما القوة بتزيد بشكل مفاجئ وتكسر الجزء.
كل علامة على الكسر أو التآكل بتدينا مفتاح لحل اللغز. لو فهمنا الأنماط دي، هنقدر نمنع الأعطال قبل ما تحصل ونقلل تكلفة الصيانة بشكل كبير.

https://www.linkedin.com/posts/karim-besheir-689b3489_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B7%D9%84-%D8%AD%D8%B5%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D9%86%D8%B9-%D9%88%D8%A7%D9%82%D9%81-%D8%A8%D8%B3-%D9%8A%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D9%89-%D8%A5%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%A8%D8%A8-activity-7300084650733924354-nm0f?utm_source=share&utm_medium=member_android&rcm=ACoAABG_IYwBEFoQoeYtJNIF1NzAvC8HDe-lKJ4
مدونة تكنولوجيا الطحن Millingtec
https://millingtec.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
مدونة اعمل صالحا DOSALEH
https://dosaleh.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
قناة زدنى علما zdny3lma
https://www.youtube.com/@zdny3lma
Knowledge is a power
Keep on what you're reading of HOLY QURAN
There is much still to learn
أضف رد جديد

العودة إلى ”الصيانة الميكانيكية و الكهربائية Mechanical & Electrical Maintenance“