الفرق بين بلية 2z و 2RS

يضم كل ما يخص عمليات الصيانة سواء صيانة ميكانيكية او كهربائية قسم الصيانة الميكانيكية و الكهربائية - Mechanical & Electrical Maintenance Section
أضف رد جديد
Osama Badr
مؤسس المنتدى
مشاركات: 9183
اشترك في: الخميس مايو 03, 2018 2:46 pm
اتصال:

الفرق بين بلية 2z و 2RS

مشاركة بواسطة Osama Badr »





صورة



الفرق بين بلية 2z و 2RS

الاتنين عليهم cover من الخارج
ال cover دا عشان تعرف نوعه وعدده هتبص علي العلبه بتاعه البليه من بره وهتلاقي جنب رقم البليه واحد من الرموز دي

2z
ودا معناه إن البليه دي راكب عليها غطاء معدن أو صاج وبيكون الغطاء مش محكم قوي وبيمنع دخول الاتربة من الدخول بدرجة معقولة

2Rs
ودا معناه إن البليه دي راكب عليها 2 غطاء كاوتش أو مطاط rubber وبيكون محكم جداً بيمنع دخول الاتربة والسوائل

Z
ودا معناه إن البليه راكب عليها ظرف واحد معدن والجانب الاخر مفتوح

Rs
ودا معناه إن البليه راكب عليها ظرف واحد مطاط والجانب الاخر مفتوح

Rz
ودي بتجمع بين ميزات الصاج والكاوتش سوا و بيتقال عليها low friction bearing

2RSH
بيكون ليها غطاء كاوتش مقوي بالمعدن ومحتك في أكثر من نقطه فيحقق عزل عااالي جدا

2RSL
بيكون غطاء كاوتش مقوي بالمعدن لكن نقاط الاحتكاك أقل وعزل أقل من ال 2RSH

طب أمتي اختار الظرف الكاوتش وأمتي اختار الظرف المعدن؟

الظرف الكاوتش بيمتاز بالعزل العالي ودا بيمنع دخول الاتربه والعوالق وبيمنع بشكل كبير دخول الرطوبه والمياة داخل البليه وعشان كدا بنستخدمه في التطبيقات إللي بتكون معرضه بشكل كبير للرطوبه أو للمياه أو حتي الاتربه و الرواسب زي ال blowers والمراوح والغسالات وغيرها

عيب البلية دي إن الاحتكاك بيكون كبير بين البليه وال cover (لو لفيتها بايدك هتلاقيها تقيله ف الدوران) ودا بيقلل من استخدامها في المواتير الكهربيه والمعدات إللي سرعتها عاليه لأن الاحتكاك دا هيسبب حمل إضافي علي الموتور وكمان هيولد حراره داخل المحرك

كمان يعيبها إنها لا تتحمل الحرارات العالية نسبيا علي عكس البليه إللي ليها غطا معدن ولا تتحمل الصدمات علي عكس النوع الأخر

النوع التاني وهو البليه ذات الغطاء المعدني 2z ودي بيكون فيه خلوص بسيط بين ال cover والبليه نفسها من الداخل بحيث يسمح بدخول الزيت واحيانا الشحم للداخل عن طريق عمليات التزييت والتشحيم الخارجيه بجانب إنه بيكون غالبا جواه شحم من بدايه التركيب

تمتاز بالاحتكاك القليل نسبيا وبالتالي تعمل في السرعات العالية وتتحمل الحراره العالية بشكل كبير (حتي 150 درجه واحيانا فيه أنواع بتوصل ل 200 درجه)

https://www.facebook.com/share/p/1BkupKXYhC/
مدونة تكنولوجيا الطحن Millingtec
https://millingtec.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
مدونة اعمل صالحا DOSALEH
https://dosaleh.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
قناة زدنى علما zdny3lma
https://www.youtube.com/@zdny3lma
Knowledge is a power
Keep on what you're reading of HOLY QURAN
There is much still to learn
أضف رد جديد

العودة إلى ”الصيانة الميكانيكية و الكهربائية Mechanical & Electrical Maintenance“